Uutisarkisto

2009
25.8.2009, Uusi ennätys tehty Toivakassa
Suomen 6. Virallisen SM-tapaamisen yhteydessä Toivakan Taulun kartanossa tehtiin jälleen uusi Suomen ennätys, joka nyt yhdeksän (9) Citroën SM -autoa yhtä aikaa samassa paikassa Suomen kamaralla. SM:iä on Suomessa kaikkiaan 24 kpl, joista 14 rekisterissä, eli paikalla 64% rekisteröidystä kalustosta (todellisuudessa vain 57%, koska yksi auto oli liikkeellä siirtolapuin).
24.7.2009, Suomen SM-kanta kasvaa jälleen yhdellä
Keskisuomalainen pitkän linjan Sitikkaharrastaja on hankkinut 1971-mallisen Bleu platine (AC632)-värisen yksilön Etelä-Saksasta, johon se on tullut eteläisestä Ranskasta vuosituhannen vaihteen tienoilla. Auto on seissyt käyttämättömänä koko Saksan historiansa eikä sillä perimätiedon mukaan ole ajettu kaikkiaankaan kuin 100 tkm. Moottorin tarkastuksen ja pakoventtiilien vaihdon jälkeen tämä numero 24 lienee baanalla, eli jo ensi vuonna!
24.7. Suomen SM tilastoa:
Heinä-elokuu 2009
   
SM:iä Suomessa 24 kpl
Rekisterissä 14 kpl
Museorekisterissä 10 kpl
Eurokeulaisia 13 kpl
Jenkkikeulaisia 11 kpl
3-litraisia 6 kpl
Automaattivaihteisia 4 kpl
Nahkasisustuksia 23 kpl
Komposiittivanteita 1 srj
2.6.2009, Lisää SM:iä Suomeen
Toinenkin Suomen kahdesta alkuperäisestä SM:stä on palannut kotiin! Moninaisten vaiheiden jälkeen auto löysi tiensä keskisuomalaisen harrastajan talliin. Onnittelut uudelle omistajalle ja jaoksemme jäsenelle! Auton ihmeellinen historia on luettavissa lähipäivinä näiltä sivuilta kohdasta "Alkuperäiset".

Lisäksi uusi huhu kertoo, että Italiasta tekisi tuloaan jo seuraavakin yksilö, 3-litrainen automaattivaihteinen laatikkovikainen projekti, ilmeisesti Ameriikan malli. Joka tapauksessa kyseessä olisi jo Suomen 24. Citroën SM. Tervetuloa kovasti sillekin!
28.2.2009, Kotisivujen uusi ilme
• Valokuvia sisältävien sivujen pikkukuvat avautuvat pikkuikkunaan kuten ennenkin sillä erotuksella, että uutta kuvaa klikatessa ikkuna ei häviä tehtäväpalkkiin vaan uusi kuva ilmestyy samaan ikkunaan. Koska kuvia on monenkokoisia sekä käytössä olevia näyttöjä on myös montaa eri kokoa niin ikkunoiden koko on nyt käyttäjän itse muokattavissa hiirellä vetämällä ikkunan reunasta tai kaksoisklikkaamalla ikkunan yläpalkkia.
• Lukemista häiritsevät kuvat poistettu sivujen taustalta. Yksivärinen tausta toimii paremmin.
• Painikkeet siirretty sivun yläreunasta vasempaan sivuun.
• Sivun vasemmassa reunassa olevaa logoa klikkaamalla pääsee SMCF:n etusivulle, ja oikeassa reunassa olevaa logoa klikkaamalla ACry:n etusivulle.
18.1.2009, Suomen 6. Virallinen SM tapaaminen
Järjestetään Toivakassa Taulun kartanossa 22.-23.8.2009.
5.1.2009, Suomeen on saapunut 22. Citroën SM
Tulokas on elänyt tähänastisen elämänsä Amerikan Yhdysvaltojen (=Huitsin?) Nevadan osavaltiossa. Auto on vuoden 1972 mallia, 2,7 litran moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettu, väriltään hopeanharmaa ja tietenkin jenkkikeulainen, tosin lasit lamppujen päällä. Tämä yksilö asuu Kuusankoskella Kymenlaaksossa, on lähes käynti- ja ajokuntoinen, joten voipi tulla rekisteriin vielä vuoden 2009 aikana. Toivotamme sekä auton että omistajansa lämpimästi tervetulleeksi joukkoomme.
 
2008
7.10.2008, Internationales Citroën SM Treffen 2008

Katso muut kuvat täällä
Toukokuun ensimmäisenä viikonvaihteena järjestettiin vuotuinen SM-kokoontumisajo, jota voisi kutsua myös SM:ien maailmankokoukseksi. Tällä kertaa järjestelyvastuussa oli Sveitsin Citroën-Maserati –klubi, joka oli valinnut kokoontumispaikaksi upean Chlosterhof-hotellin Rein-joen rannalla tuhat vuotta vanhassa Stein am Rheinin kaupungissa.
Paikalle saapui 57 autokuntaa, 14 Sveitsistä, 19 Saksasta, 16 Ranskasta, 3 Englannista, 2 Hollannista ja yksi sekä Italiasta, Belgiasta että Suomesta.
Joukossa oli kolme Mylordia, neljä Operaa, pari itsetehtyä laikka-cabrioletia, joista toinen hirveän näköinen. Ihmisiä oli kaikkiaan 111 henkeä.
7.10.2008, Uusi Suomen ennätys

Suomen Virallisessa SM -tapaamisessa Iisalmen Itikassa tehtiin kesäkuun 7. päivänä uusi Suomen ennätys. Paikalla oli yhtä aikaa kahdeksan Citroën SM:ää Suomen 12 rekisterissä olevasta. Läsnä siis oli kaksi kolmasosaa eli 67% Suomen rekisterissä olevista autoista. Tosin on rehellisyyden nimissä todettava, että yksi autoista oli paikalla siirtotarroilla, joten oikeasti paikalla oli vain 58% rekisteröidyistä. Ennätys silti - ja siinä mielessä hyvä lähtökohta ensi vuodelle, että ennätys on suhteellisen helposti jälleen rikottavissa. Tällä hetkellä rekisterissä on jo 13 autoa ja ensi kesänä 15 - 16.
Suomen ennätykseen osallistuneiden autojen speksit jakautuivat seuraavasti:
 
eurokeulaisia 4
jenkkikeulaisia 4 (joista kolmessa lasit lamppujen päällä)
2.7 -moottorisia 5
3.0 -moottorisia 3
automaattivaihteisia 1
7.10.2008, Adrian Furtado on poissa
Suru-uutinen maailmalta: kansainvälisen SM-kerhojen kattojärjestön FICCSM:n perustaja ja puheenjohtaja, englantilainen Adrian Furtado on kuollut kesäkuun 17. päivänä 65-vuotiaana äkilliseen aivoverenvuotoon kotonaan.
Tapasimme vaimoni kanssa viehättävän Adrianin yhtä viehättävän Hyacinth -vaimonsa kanssa Sveitsin maailmankokouksessa toukokuun alussa. Illastimme juhlagaalassa samassa pöydässä, ja keskustelu polveili citroenismista mm. klassiseen musiikkiin ja miesten punaisiin housuihin (Adrianilla oli sellaiset yllään). Ikäväksemme tuttavuutemme jäi vain yhden tapahtuman mittaiseksi. Osanottomme Adrianin perheelle.
7.10.2008, Suomessa purettu SM?
Kymenlaaksoa ravistelee rankka huhu. Muuan mies on kuulemma omistanut siellä Citroën SM:n ja käyttänyt sitä arkiautona kaksi vuotta, kunnes on seuraavaksi talveksi pannut sen seisomaan. Paikka vain on ollut huono. Auto on täysin homehtunut sisältä, ja mies on pannut sen purkuun ja osat myyntiin.
Veikkaanpa, että kyseessä on samanlainen uutisankka kuin aikanaan kuvanveistäjä Laila Pullisen auton kohdalla. Silloin tavallisesti asioista perillä olevat tahot väittivät kivenkovaan, että Pullisella olisi ollut valkoinen SM. Todellisuudessa Laila Pullinen ajoi valkealla CX:llä.
Jos Kymenlaakson huhu olisi totta, olen aivan varma, että arkiautona usein nähty SM olisi herättänyt useita ääneen lausuttuja havaintoja; viimeistään siinä vaiheessa, kun SM on Suomessa purettavana ja osia myynnissä. Mistään tällaisesta ei ole piireissä kuultu, joten pidän melko varmana, että auto on ollut CX. Tai sitten Plymouth Barracuda tms.
Asiaa tutkitaan.
9.4.2008, Suomen 5. virallinen SM tapaaminen
järjestettiin 7.-8. kesäkuuta 2008 Iisalmen Itikassa.